SEO bureau
Om hoger in Google te komen met je bedrijf heb je een goed doordachte strategie nodig. Dit proces van hoger in Google komen noemen we ‘zoekmachine optimalisatie’. Zoekmachineoptimalisatie wordt in het Engels vaak afgekort als SEO(Search Engine Optimisation). SEO is een vak apart en het is dan ook niet gek dat er veel SEO bedrijven te vinden zijn. Om aan te geven hoe belangrijk het is om hoog in Google te staan hieronder wat gegevens;
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is dan weer een Engelse vertaling van het Nederlandse zoekmachine-optimalisatie. SEO omvat een enorme hoeveelheid taken om websites (beter) vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google en Bing. Bezoekers die via SEO op je website komen worden aangemerkt als 'organische' bezoekers. Dit zijn dus websitebezoekers die zelf op zoek zijn gegaan naar informatie die jij aanbiedt op je website.
SEO heeft soms een omstreden imago. Google wil namelijk voorkomen dat mensen op jouw website belanden die daar eigenlijk helemaal niet moeten zijn. Als zoekmachine is het voor Google belangrijk dat ze de bezoeker zo relevant mogelijke informatie tonen, anders bestaat er een kans dat deze overstapt naar een andere zoekmachine. Het leveren van zo accuraat mogelijke zoekresultaten is daarom de core-business van Google (als zoekmachine!).
Vroeger konden zoekmachine-experts trucjes toepassen om ervoor te zorgen dat een website bovenaan de resultaten in Google verscheen. Je kon bijvoorbeeld text in dezelfde kleur als je achtergrond plaatsen om zo aan 'keyword-stuffing' te doen. Als je dan 500 keer het keyword waarop je gevonden wilde worden in de tekst plaatste werd je daar snel op gevonden. Ook beloonde Google domeinnamen met het zoekwoord in de URL bijna altijd met een eerste plek voor dat zoekwoord. Hierdoor kon je zeer snel en makkelijk ranken op keywords, je hoefde tenslotte alleen de domeinnaam maar te registreren.
Tegenwoordig is SEO een stuk gecompliceerder. Google maakt gebruik van meer dan 500 verschillende ranking-factoren. Hoewel er zo nu en dan wat informatie lekt over hoe het algoritme van Google precies werkt, houdt Google de belangrijkste metrics goed geheim. Dit doet Google om te voorkomen dat je met trucjes zoals hierboven beschreven kunt ranken met een website die niet relevant is voor de bezoeker. Nu vraag jij je waarschijnlijk af hoe je tóch kunt ranken met je website als dit allemaal zo geheimzinnig werkt.
De 5 pijlers van SEO
Om je website goed te laten scoren in zoekmachines is veel werk en tijd nodig. Er zijn op het moment van schrijven meer dan 1,7 miljard websites en dit worden er elke dag meer. Ongeveer 7 miljoen daarvan zijn websites met het bekende .nl domein. Je begrijpt dat jouw website als een huis moet staan om eruit te springen in deze enorme wildgroei aan websites. Het is aan Google om in deze enorme berg aan websites te bepalen welke website geschikt is voor de zoekterm van de gebruiker. Google hanteert hiervoor een enorm ingewikkeld algoritme. Hoewel we niet precies weten wat elke ranking factor precies inhoudt weten we wel dat ze onder te verdelen zijn in 5 pijlers;
- Technische SEO