Laatst bewerkt: 13/01/2025

SEO begrippenlijst

Dorin Bouwman
SEO Specialist
image-3
In dit artikel
Ook interessant

Nieuwsbrieven versturen, zo doe je dat als bedrijf

Klaar om je klanten op de hoogte te houden en om meer omzet uit je mailkanaal te halen? Dan is het hoog tijd om nieuwsbrieven in te zetten als je geheime wapen. E-mail is je directe lijn naar de klant, zonder gedoe met algoritmes en lastige concurrentie die probeert om jouw posities over te nemen. […]
nieuwsbrieven-rimbu

Waarom je website daalt in Google (en wat je er aan kunt doen)

Je hebt hard gewerkt om je website te optimaliseren en je stond eindelijk hoog in de zoekresultaten. Maar nu zie je je posities langzaam wegzakken, alsof al dat werk voor niets is geweest. Wat gebeurt er? Waarom dalen je zoekmachine posities, en belangrijker nog, hoe kun je dit oplossen? Laten we beginnen met wat goed […]
dalende-google-posities-oplossing

15 Google geheimen om hoger te scoren in de zoekresultaten

Misschien wel het grootste mysterie op Big Foot en het monster van Loch Ness na. Juist, Google Search. Iedereen gebruikt het, maar bijna niemand weet hoe het écht werkt. En dat is precies wat Google wil. Ze houden de slimste trucs voor zichzelf terwijl jij ploetert om je website hoger te krijgen. Maar maak je […]
google-search-geheimen-rimbu

Stop met het schrijven van blogs als je wil stijgen in Google!

Het klinkt misschien gek uit de mond van een marketeer, maar stop met het publiceren van nieuwe blogposts. Ja, echt. Veel bedrijven blijven maar nieuwe content pushen terwijl de oude content nauwelijks bezoekers trekt. Je website staat vol met tientallen, zo niet honderden blogposts die niet voor verkeer naar je website zorgen. Toch blijven ondernemers […]
image-4

Nieuwe website of webshop presteert slecht

Je hebt net een nieuwe website of webshop gelanceerd. Het design is strak, de content staat live en je hebt hoge verwachtingen. Maar in plaats van een stroom bezoekers en klanten blijft het stil. Geen bestellingen, geen aanvragen, en de statistieken in Google Analytics lijken wel vastgelopen! Als je nieuwe website of webshop niet presteert […]
image

Als we het over SEO hebben worden er veel verschillende termen gebruikt om dingen duidelijk te maken. Al deze complexe termen kunnen voor verwarring zorgen, vooral als je zelf aan de slag gaat met je SEO of een bureau hebt dat hier mee bezig is. Op deze pagina vind je een uitgebreid overzicht van alle termen en bewoordingen die te maken hebben met SEO. Met deze uitgebreide begrippenlijst weet jij altijd waar het over gaat als je het over SEO hebt!

Mis je uitleg over een specifieke term? Laat het ons gerust weten via het contactformulier!

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we soms van zoekmachine-optimalisatie. Dit is een containerbegrip om werkzaamheden te omschrijven die ervoor zorgen dat een website hoger scoort in zoekmachines. SEO wordt bijvoorbeeld ingezet om webshops en websites beter vindbaar te maken in Google.

Crawlen

Wanneer we het in SEO over crawlen hebben dan gaat het over het algemeen over de manier waarop zoekmachines een website bezoeken. Google gebruikt hiervoor een techniek die 'crawling' heet. De Google robots bezoeken alle websites om te bepalen of ze interessant zijn om te laten zien als zoekresultaat.

Een crawler bezoekt een website geautomatiseerd en volgt dan alle links op die website. Zowel interne als externe links worden gevolgd. De website wordt dan geïndexeerd in het archief van Google en er worden verbindingen gelegd tussen websites die naar elkaar linken.

De snelheid waarop een crawler van Google of een andere zoekmachine jouw website indexeert hangt weer af van andere factoren, zoals domein autoriteit en de hoeveelheid backlinks. Nieuwe websites met een lage autoriteit worden minder vaak gecrawld dan websites met een hoge autoriteit. Heb je dus een nieuwe website en heb je content toegevoegd of gewijzigd? Dan moet je geduld hebben voor de crawler van Google weer langs komt om je nieuwe content beschikbaar te maken in de zoekmachine.

Belangrijk: In het geval van Google spreken we van een zogeheten 'crawl-budget'. Er is namelijk een maximaal aantal pagina's dat Google kan of wil crawlen op je website. Hierom is het heel belangrijk dat je geen oude pagina's of slechte pagina's op je website laat staan aangezien dit ten koste gaat van je crawl-budget. Een goede interne linkstructuur draagt bij aan het efficiënt benutten van het crawl-budget.

Domein autoriteit

Als we het in SEO hebben over domein autoriteit dan gaat dit over de betrouwbaarheid van een domeinnaam. De domein autoriteit is een waarde die Google aan een domeinnaam geeft op basis van de staat van dienst. In het SEO vakgebied wordt domein autoriteit vaak afgekort naar 'DA'. De domein autoriteit wordt bepaald door heel veel verschillende factoren zoals;

  • Leeftijd: Hoe ouder de domeinnaam hoe hoger de autoriteit
  • Backlinks: Hoe meer inkomende links hoe hoger de domein autoriteit
  • Kwaliteit van de content: Domeinnamen met unieke en kwalitatief hoge content krijgen een hogere domein autoriteit

Veel SEO tools zoals Ahrefs en SEMrush gebruiken een eigen berekening van de domein autoriteit om een indicatie te geven van de score die Google aan een domeinnaam geeft. Deze score kan gebruikt worden om te bepalen of het de moeite waard is om een linkruil of link-koop te doen met een website. Domein autoriteit wordt uitgedrukt in een cijfer van 0 tot 100. Hierbij is het goed om te weten dat er maar weinig websites zijn met een domein autoriteit van 100. Dit zijn websites zoals Google, Apple en Youtube.

Door domein autoriteit is het moeilijk voor nieuwe websites om te ranken in zoekmachines. Elke website start namelijk op 0.

Backlinks

Een backlink is een link (url) van een website naar een andere website. Google gebruikt backlinks als rankingfactor voor zoekmachineposities. Er zijn dus uitgaande links en inkomende links. In het geval van backlinks hebben we het vaak over inkomende links. Dit zijn dus links van andere websites naar jouw website.

Google kijkt niet alleen naar de hoeveelheid inkomende backlinks, maar ook naar de kwaliteit ervan. Vroeger werden er bijvoorbeeld veel links op zogeheten startpagina's geplaatst. Deze worden nu gezien als lage kwaliteit backlinks. Hoge kwaliteit backlinks zijn bijvoorbeeld tekstlinks in nieuwsberichten van gerenommeerde websites zoals NOS of Nu.nl.

In het geval van een backlink maakt het ook verschil hoe deze door de plaatsende website wordt aangemerkt. Bij het plaatsen van een link kun je namelijk een zogeheten 'anchor' plaatsen. Een anchor geeft zoekmachines een beeld van het type link in je content. Veelgebruikte anchors zijn;

  • Exact Match: Deze anchor bevat de keyword waar je op gevonden wilt worden. Een link naar een webpagina over wasmachines heeft dan de ankertekst 'wasmachines'.
  • Partial Match: Deze anchor bevat een deel van het keyword of een variatie ervan. In het geval van de wasmachines zou de ankertekst iets als 'goede wasmachines kopen' kunnen zijn.
  • Branded: Een branded anchortext gebruikt de merknaam van het bedrijf. In het geval van de wasmachines zou dit 'Coolblue' kunnen zijn. De link kan alsnog verwijzen naar de wasmachinepagina, maar de link ziet er uit als een klikbare merknaam. Met branded anchorteksten kun je Google 'leren' dat Coolblue wasmachines levert.
  • Generic: Generic ankerteksten zijn links die generieke teksten bevatten zoals 'klik hier' of 'lees meer'.
  • Naked: Dit is een kale klikbare url naar een bepaalde pagina, bijvoorbeeld 'https://coolblue.nl/wasmachines'

Een goed backlinkprofiel heeft een gevarieerd linkprofiel met een mix van bovenstaande anchors.

Dofollow en nofollow backlinks

De linkende partij heeft nog meer controle over het plaatsen van een backlink naar jouw website. Deze partij kan er namelijk voor kiezen om de link naar je website Dofollow of Nofollow te maken.

Door de tag 'dofollow' aan een link te geven laat je Google weten dat ze deze link mogen volgen. Een dofollow link is een indicatie aan Google dat jij de link die je hebt geplaatst erkent als een link die de moeite waard is om te bezoeken. Deze links geven zogeheten 'link juice', een soort erkenning van waarde.

Als je de tag 'nofollow' aan een backlink toekent geef je Google een seintje dat de link niet de moeite waard is om te bezoeken. Je plaatst dan wel een link op je website maar geeft eigenlijk aan dat dit meer noodzaak is dan dat je wil dat mensen (of Google in dit geval) deze link bezoeken. Nofollow links worden vaak gebruikt op fora en gesponsorde links. Op deze manier laat de website die de link plaatst weten dat de link 'gekocht' is en dat er verder geen connectie tussen beide websites is.

E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en is een belangrijk ranking principe van Google. E-E-A-T is een handig ezelsbruggetje als je aan de slag gaat met het schrijven van content voor een website. Het helpt zoekmachines om te bepalen welke content betrouwbaar en waardevol is voor gebruikers. E-E-A-T geeft de auteur op een website verschillende simpele handvatten om ervoor te zorgen dat de content voldoet aan deze richtlijnen:

  • Experience (Ervaring): Heeft de auteur zelf ervaring met het onderwerp? Denk aan persoonlijke verhalen of praktijkvoorbeelden.
  • Expertise (Expertise): Is de auteur een specialist in het vakgebied? Dit is vooral belangrijk bij onderwerpen zoals gezondheid of financiën.
  • Authoritativeness (Autoriteit): Hoe wordt de auteur of website gewaardeerd door anderen in hetzelfde vakgebied? Backlinks en vermeldingen helpen hier.
  • Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Is de website transparant en veilig, bijvoorbeeld met een SSL-certificaat en duidelijke contactinformatie?

Google gebruikt E-E-A-T als graadmeter om de kwaliteit van een website te beoordelen. Vooral in niches waar correcte informatie extra belangrijk is (zoals medische of juridische content), kan een hoge E-E-A-T-score een groot verschil maken in de ranking van je website in zoekmachines.

Om maximaal gebruik te maken van E-E-A-T moet je dus relevante, unieke en vooral betrouwbare content maken voor je website.

Linkbuilding

Linkbuilding is het 'bouwen' van backlinks naar je website. Door deze backlinks is het waarschijnlijker dat Google je website een hogere domein-autoriteit toekent, wat de ranking in de zoekmachines weer ten goede komt.

Keyword

Een keyword is een zoekwoord waarop jouw website gevonden wordt. Om te bepalen welke keywords je moet gebruiken kun je een zogeheten keyword onderzoek uitvoeren. De bewoordingen die je op je website gebruikt maken namelijk veel verschil of je wel of niet gevonden wordt door je doelgroep.

Om kansen te vergroten dat je doelgroep je website kan vinden op relevante keywords is het daarom soms raadzaam om gebruik te maken van zogeheten 'longtail keywords' dit zijn langere en specifiekere versies van keywords waar minder concurrentie op zit.

Voorbeeld: Verkoop je wasmachines? Dan gaat het erg lastig worden om organisch gevonden te worden op het keyword 'wasmachines'. Grote webshops zoals Coolblue hebben deze markt gedomineerd en zullen daardoor vaak boven jouw website getoond worden.

Door goed onderzoek te doen naar wat jouw klanten zoeken kun je toch zorgen dat ze jouw webpagina over wasmachines kunnen vinden. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een longtail keyword zoals; 'Stille en energiezuinige wasmachine', of andere kenmerken. Hier zit wel zoekvolume op maar veel minder concurrentie. Bovendien zijn de mensen die op zoek zijn naar een 'stille wasmachine' heel gericht op zoek en daardoor ook waarschijnlijker om over te gaan tot een aankoop.

SERP

De term SERP gebruiken we in SEO om de Search Engine Results Page aan te duiden. Dit is de pagina met zoekresultaten die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingetypt in een zoekmachine zoals Google. Dit is de plek waar jouw website zichtbaar wordt voor potentiële bezoekers als je SEO op orde is.

Een SERP bevat meer dan alleen de organische zoekresultaten; je ziet hier vaak ook advertenties, featured snippets, kaarten van Google Maps en andere elementen zoals 'People Also Ask'-vragen. Hoe hoger jouw website op deze pagina staat, hoe groter de kans dat iemand erop klikt. Het doel van SEO is dan ook om een hoge plek op de SERP te bemachtigen en zo meer verkeer naar je website te trekken.

De meeste mensen klikken alleen op de resultaten die op de eerste pagina van de SERP staan. Het is daarom altijd slim om voor een top 10 positie te gaan. De eerste 3 resultaten krijgen trouwens de meeste bezoekers, daarom zijn deze posities in de SERP de heilige graal voor elk keyword.

Robots.txt

Robots.txt is een simpel tekstbestandje dat in de hoofdmap van je website geplaatst wordt. Robots.txt geeft instructies aan zoekmachines over welke delen van je website wel of niet gecrawld mogen worden.

Je Robots.txt is als het ware een klein briefje aan Google om te laten zien welke pagina's wel of niet getoond mogen worden in de zoekresultaten. Met een goed geconfigureerde robots.txt kun je bijvoorbeeld gevoelige pagina’s (zoals je admin omgeving) of irrelevante pagina’s (zoals zoekresultatenpagina’s van je eigen site) uitsluiten van indexering.

Normaal gesproken bevat het Robots.txt bestand de volgende waarden;

User-agent: *
Disallow: /admin/
Disallow: /search-results/
Allow: /public/
Sitemap: https://www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml

  • User-agent: Het sterretje (*) betekent dat deze regels gelden voor alle bots. Je kunt ook specifieke bots targeten, zoals User-agent: Googlebot.
  • Disallow: Alles in de map /admin/ en /search-results/ wordt niet gecrawld.
  • Allow: De map /public/ wordt wel gecrawld.
  • Sitemap: Geeft zoekmachines een overzicht van alle belangrijke pagina’s die ze wél moeten crawlen.